|    Odpowiadając  na Pańską interpelację, dotyczącą „dewastacji nawierzchni jezdni ulicy  Wojewódzkiej w trakcie przebudowy” informuję, że według informacji uzyskanych  z  MZUiM: 
		    
		      Nawierzchnie z kostki kamiennej wykonane są w  dwóch technologiach rozbieralnej czyli takiej gdzie  do wypełnienia spoin używa się piasku, drobnego grysu lub monolitycznej  (inaczej nierozrabialnej) gdzie do wypełnienia spoin stosuje się zaprawę  cementową. 
		    
		      Stara nawierzchnia jezdni ul. Wojewódzkiej  została wykonana w okresie międzywojennym w technologii monolitycznej, czyli  granitowa kostka została ułożona na zaprawie cementowej.Taka technologia zapewnia trwałość nawierzchni na  długi okres, ale jest technologią uniemożliwiającą odzyskanie materiału z  rozbiórki szczególnie wtedy, gdy do wykonania zaprawy użyto cement portlandzki  (a tylko taki stosowano do robót drogowych w okresie międzywojennym).  Wytrzymałości zapraw i betonów wykonanych na bazie cementu portlandzkiego jest  tym większa im są starsze. Rozebranie takiej nawierzchni w sposób umożliwiający  ponowne wbudowanie nieuszkodzonych pojedynczych kostek jest technicznie  niewykonalne. Istnieje teoretyczna możliwość wycinania pewnych powierzchni przy  pomocy pił tarczowych, która jednak nie jest racjonalna z następujących  powodów: po pierwsze ze względu na uciążliwość takich prac dla mieszkańców  (hałas i bardzo duże zapylenie) co byłoby przyczyną licznych protestów, po  drugie ze względów ekonomicznych (duże zużycie kosztownych tarcz do pił oraz  energii).Przed przystąpieniem do realizacji remontu ul. Wojewódzkiej  MZUiM zlecił opracowanie koncepcji do Zakładu Drogownictwa Miejskiego Instytut  Rozwoju Miast w Krakowie, którego kierownikiem i współautorem opracowania jest  dr inż. Jerzy Duda najbardziej znany autorytet w kraju jeśli chodzi o zabytkowe  nawierzchnie brukowane. Koncepcja i technologia opracowana przez zespół pod  jego kierownictwem jest obecnie ściśle stosowana przy pracach modernizacyjnych.Na większości ulicy stara konstrukcja zostanie  wykorzystana jako podbudowa przyszłej konstrukcji, ta znacznie przyczyni się do  obniżenia poziomu hałasu.Miejsca, z których musiano usunąć kostkę, to  miejsca wymiany wodociągu i miejsca awarii uzbrojenia podziemnego.MZUiM nie od dziś docenia walory naturalnych  kostek kamiennych i wszędzie gdzie można je rozebrać nie uszkadzając, a  zachodzi konieczność budowy nowych konstrukcji, odzyskuje ją i przewozi na  swoje zaplecze wykorzystując później sukcesywnie je przy modernizacji ulic w  centrum miasta. Takim przykładem jest ostatnio remontowany chodnik i miejsca  postojowe na śródmiejskim odcinku ul. Kościuszki po stronie zachodniej. Dziękuję Panu Radnemu za troskę o estetykę naszego miasta.  Wybór technologii wykonania jezdni w ciągu ul. Wojewódzkiej, uzasadniony jest  maksymalnym wyciszeniem przejazdu i stworzeniem jak najlepszych warunków dla  mieszkańców okolicznych posesji. Z wyrazami szacunkuPrezydent Miasta  Katowice
 Piotr Uszok
 Do wiadomości: 
		    
		      Przewodniczący       Rady Miasta Jerzy FrajterKancelaria       Prezydenta Miasta KatowiceMZUiMa/a |