Odpowiadając na Pańską interpelację, dotyczącą „dewastacji nawierzchni jezdni ulicy Wojewódzkiej w trakcie przebudowy” informuję, że według informacji uzyskanych z MZUiM:
- Nawierzchnie z kostki kamiennej wykonane są w dwóch technologiach rozbieralnej czyli takiej gdzie do wypełnienia spoin używa się piasku, drobnego grysu lub monolitycznej (inaczej nierozrabialnej) gdzie do wypełnienia spoin stosuje się zaprawę cementową.
- Stara nawierzchnia jezdni ul. Wojewódzkiej została wykonana w okresie międzywojennym w technologii monolitycznej, czyli granitowa kostka została ułożona na zaprawie cementowej.
- Taka technologia zapewnia trwałość nawierzchni na długi okres, ale jest technologią uniemożliwiającą odzyskanie materiału z rozbiórki szczególnie wtedy, gdy do wykonania zaprawy użyto cement portlandzki (a tylko taki stosowano do robót drogowych w okresie międzywojennym). Wytrzymałości zapraw i betonów wykonanych na bazie cementu portlandzkiego jest tym większa im są starsze. Rozebranie takiej nawierzchni w sposób umożliwiający ponowne wbudowanie nieuszkodzonych pojedynczych kostek jest technicznie niewykonalne. Istnieje teoretyczna możliwość wycinania pewnych powierzchni przy pomocy pił tarczowych, która jednak nie jest racjonalna z następujących powodów: po pierwsze ze względu na uciążliwość takich prac dla mieszkańców (hałas i bardzo duże zapylenie) co byłoby przyczyną licznych protestów, po drugie ze względów ekonomicznych (duże zużycie kosztownych tarcz do pił oraz energii).
- Przed przystąpieniem do realizacji remontu ul. Wojewódzkiej MZUiM zlecił opracowanie koncepcji do Zakładu Drogownictwa Miejskiego Instytut Rozwoju Miast w Krakowie, którego kierownikiem i współautorem opracowania jest dr inż. Jerzy Duda najbardziej znany autorytet w kraju jeśli chodzi o zabytkowe nawierzchnie brukowane. Koncepcja i technologia opracowana przez zespół pod jego kierownictwem jest obecnie ściśle stosowana przy pracach modernizacyjnych.
- Na większości ulicy stara konstrukcja zostanie wykorzystana jako podbudowa przyszłej konstrukcji, ta znacznie przyczyni się do obniżenia poziomu hałasu.
- Miejsca, z których musiano usunąć kostkę, to miejsca wymiany wodociągu i miejsca awarii uzbrojenia podziemnego.
- MZUiM nie od dziś docenia walory naturalnych kostek kamiennych i wszędzie gdzie można je rozebrać nie uszkadzając, a zachodzi konieczność budowy nowych konstrukcji, odzyskuje ją i przewozi na swoje zaplecze wykorzystując później sukcesywnie je przy modernizacji ulic w centrum miasta. Takim przykładem jest ostatnio remontowany chodnik i miejsca postojowe na śródmiejskim odcinku ul. Kościuszki po stronie zachodniej.
Dziękuję Panu Radnemu za troskę o estetykę naszego miasta. Wybór technologii wykonania jezdni w ciągu ul. Wojewódzkiej, uzasadniony jest maksymalnym wyciszeniem przejazdu i stworzeniem jak najlepszych warunków dla mieszkańców okolicznych posesji.
Z wyrazami szacunku
Prezydent Miasta Katowice
Piotr Uszok
Do wiadomości:
- Przewodniczący Rady Miasta Jerzy Frajter
- Kancelaria Prezydenta Miasta Katowice
- MZUiM
- a/a
|