W odpowiedzi na interpelację Radnego Rady Miasta Katowice,
Pana Andrzeja Zydorowicza, zgłoszoną podczas LIII sesji Rady Miasta Katowice
w dniu 23.01.2006r., przekazaną pismem znak BRM-0057/225/06 z dnia 24.01.2006r.
uprzejmie informuję, że proces restrukturyzacji Samodzielnego Publicznego
Zakładu Lecznictwa Ambulatoryjnego w Katowicach "Moja Przychodnia"
- obejmujący m.in. "prywatyzację pracowniczą" - prowadzony był
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa zarówno powszechnie obowiązującego
jak i lokalnego.
Sam proces został zainicjowany na mocy Uchwały nr XII/181/03 Rady Miasta
Katowice z dnia 14 lipca 2003r. w sprawie zmian w organizacji działalności
niektórych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Natomiast
stawki czynszowe oraz ewentualne zniżki wynikają ze stosownych zarządzeń
Prezydenta Miasta Katowice. Zarządzenie Prezydenta Miasta Katowice z dnia
11 września 2003r. w sprawie wykonania uchwały Nr XXXIII/446/01 Rady Miejskiej
Katowic z dnia 26 marca 2001r. w sprawie określenia zasad zbycia, wydzierżawienia
lub wynajęcia majątku trwałego samodzielnych publicznych zakładów opieki
zdrowotnej, dla których organem tworzącym jest miasto Katowice ustala
50% ulgę w stawce czynszowej, dla podmiotów utworzonych przez pracowników
w wyniku reorganizacji SP ZLA, które zatrudnią cały personel restrukturyzowanej
placówki. Ulga ta obowiązuje przez okres 12 miesięcy od dnia zawarcia
umowy. W umowach najmu i dzierżawy zawartych w pomiędzy SP ZLA "Moja
Przychodnia", a podmiotami pracowniczymi, zostały ujęte postanowienia
wynikające z cytowanych powyżej przepisów oraz zapisy mówiące, że najemca
zobowiązany jest na własny koszt dostosować obiekt do potrzeb świadczenia
usług zdrowotnych i wymogów wynikających z przepisów sanitarnych i fachowych.
W zakresie podnajmu pomieszczeń nie przewidziano możliwości realizowania
takich działań, gdyż byłoby to sprzeczne z założeniami procesu restrukturyzacyjnego.
Proces ten zakładał udostępnienie pracowniczym NZOZ-om - na warunkach
preferencyjnych - majątku niezbędnego do kontynuowania udzielania świadczeń
zdrowotnych, a nie do prowadzenia innej działalności gospodarczej, jaką
niewątpliwie jest wynajem pomieszczeń. Dopuszczono jedynie nieodpłatne
(bez czerpania korzyści przewyższających koszt eksploatacji) udostępnianie
pomieszczeń w celu poszerzenia zakresu działalności medycznej, realizowane
za zgodą wynajmującego.
Zarówno wszystkie wyżej wymienione zapisy i wynikający z nich zakres uprawnień
i obowiązków, jak i stan techniczny obiektów były znane podmiotom pracowniczym
w chwili zawierania umów. Grupy inicjatywne pracowników sporządzały odpowiednie
plany finansowo-rzeczowe i powinny uwzględnić w nich nakłady niezbędne
na dostosowanie pomieszczeń do wymagań sanitarnych oraz pozostałe warunki
restrukturyzacji.
Z wyrazami szacunku
Prezydent Miasta Katowice
Piotr Uszok
|